Wednesday, 1 August 2012

Pedoman Hidup


Ya Allah, berikanlah kami kekayaan ilmu, hiasilah kami dengan sifat lambat marah dan pemaaf, Muliakanlah kami dengan ketakwaan dan indahkanlah kami dengan kesejahteraan.. Ya Allah, ampunkanlah kesalahan kami, kejahilan kami, dan ketelanjuran kami dalam urusan kami, Begitu juga dalam perkara yang Engkau lebih mengetahuinya daripada kami..

Ya Allah, sesungguhnya kami lemah, kuatkanlah kami.. kami adalah makhluk yang hina, muliakanlah kami.. kami miskin, kayakanlah kami. Wahai Tuhan, kami telah melakukan kezaliman yang teramat besar terhadap diri kami sendiri.. ampunkanlah kami.. amin ya Rabbal a’lamin..

Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi Muhammad SAW,yang bersabda :"Barangsiapa yang melapangkan seorang mukmin suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskan dirinya dari suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan di hari kiamat. Dan barangsiapa yang meringankan penderitaan seorang yang susah, nescaya Allah akan meringankan penderitaan dirinya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup keaiban seorang Muslim, nescaya Allah akan menutup keaibannya di akhirat. Dan Allah selalu menolong hamba-Nya, selagi hamba-Nya berusaha menolong saudaranya. Barangsiapa yang menuju satu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan memudahkan suatu jalan baginya ke syurga. Dan tidak berhimpun suatu kelompok manusia dalam suatu rumah dari rumah-rumah Allah, mereka membaca Kitabullah dan mempelajarainya antara sesama mereka, melainkan diturunkan ke atas perhimpunan mereka ketenteraman, diliputi oleh rahmat., di kelilingi oleh para Malaikat dan disebut Allah kepada sesiapa yang di sisi-Nya. Sesiapa yang dilengahkan oleh amalannya maka tidak akan dipercepatkan oleh keturunannya."

0 voices:

Post a Comment

Sebarang komen/cadangan/teguran/pendapat dipersilakan ..
Dilarang mencarut/meletakkan perkataan yang tidak sepatutnya ..
Terima kasih ..

All Rights Reserved. Knowledge sharing. Credit to all bloggers. Thank you.