Sunday, 29 July 2012

Kisah Berkat di sebalik Membaca BISMILLAH


Ada seorang wanita tua yang taat beragama tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu membuat kebaikan. Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa dimulai dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya.
 Suaminya sentiasa mengejek "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-kejap Bismillah." Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari, suaminya berkata,nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu.
Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata : “simpan duit ini”. Isterinya mengambil duit tersebut dan menyimpan ditempat yang selamat. Disamping itu, suaminya telah melihat tempat yang disimpan. Kemudian dengan senyap-senyap dia mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit ke dalam perigi belakang rumahnya.
Setelah beberapa hari kemudian, dia memanggil isterinya dan berkata : “Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untuk disimpan”. Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat itu dengan membaca Bismillahirrahmanirrahim.

Ketika itu, Allah menghantar malaikat Jibril untuk mengembalikan beg duit itu dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.
Alangkah terperanjatnya dia. Dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya. Ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakan sesuatu kerja.
#semoga dijadikan teladan

Monday, 23 July 2012

khas untuk kaum HAWA



Wahai para wanita…tahukah anda bahawa:


(1) Semakin banyak pandangan lelaki yang tergila
denganmu semakin bertompok pula dosa-dosamu

2) Semakin sang lelaki menghayalkanmu…semakin
berhasrat denganmu maka semakin bertompok
pula dosa-dosamu
(3) Janganlah anda menyangka senyumanmu yang kau lebarkan secara sembarangan tidak akan ada
pertanggungjawabannya kelak..!!!. Boleh jadi
senyumanmu sekejap menjadi bahan lamunan
seorang lelaki yang tidak halal bagimu selama
berhari-hari.. apalagi keelokan tubuhmu….

(4) Bayangkanlah… betapa bertompok dosa-dosa
para artis dan penyanyi yang auratnya ditayangkan
di hadapan ribuan…bahkan jutaan para lelaki??

(5) Jika anda menjaga kecantikanmu dan
kemolekan tubuhmu hanya untuk suamimu…
maka anda kelak akan semakin cantik dan semakin
molek di surga Allah…

(6) Akan tetapi jika anda tayangkan kecantikanmu
dan kemolekanmu maka ingatlah itu semua akan di
makan dan akan lebur di dalam liang lahad menjadi
santapan cacing dan ulat…dan di akhirat kelak…
boleh jadi berubah menjadi bahan bakar neraka
jahannam!!!
*na'udzu billaahi min dzaalik*


#wallaahu 'alam bissowaab#

MASHA'ALLAH by Maher Zain (Lyric)


Agmal farha hiyya
Youm farahko, da shee' akeed
Zekrayatel leila deyyah
Hadra mesh momkin tegheeb

The most beautiful joy is
On your wedding day - that's for sure
This night's memories
Will always be present and can never fade away

Ehsasel youm dah
Meen fikom yensah
'Ala toul tegma'ko ahla hayah

The way you feel on this day
How can any of you ever forget it?!
The most beautiful life shall unite you forever

Agmal farha fel hayat kol leila
Helween wallah... Allah Allah
Masha Allah... Masha Allah
Ya salam ya salam, ma tbarko yahl Allah [x2]

Tonight is the biggest happiness in your life
By Allah, you're both beautiful! Allah Allah
Allah has willed it... Allah has willed it
What a joy, what a joy!
Let's congratulate them, everyone!

Ento 'ala sounnet Nabina
Geeto we katabtol kitab
Wehna tayral farha bina
Welleiladil alb daab

In accordance with our Prophet's teachings
You did the marriage contract ('Aqd-Nikah)
And we're overjoyed for the two of you
And our hearts are melting with happiness on this night

Ehsasel youm dah
Meen fikom yensah
'Ala toul tegma'ko ahla hayah

The way you feel on this day
How can any of you ever forget it?!
The most beautiful life shall unite you forever

Agmal farha fhayatkol leila
Helween wallah... Allah Allah
Masha Allah... Masha Allah
Ya salam ya salam, ma tbarko yahl Allah [x2]

Tonight is the biggest happiness in your life
By Allah, you're both beautiful! Allah Allah
Allah has willed it... Allah has willed it
What a joy, what a joy!
Let's congratulate them, everyone!

Oulou masha Allah
We ya Rabb te'ishou ahla sneen
Oulou masha Allah
We ya mahla zougeen salheen
Rabbena yegma'ko wayya ba'd fel Gannah
Rabbena yeg'alko toulel 'omr metfahmeen [x2]

Say: "Allah has willed it"
And may you live the happiest of years
Say: "Allah has willed it"
And how beautiful it is to see such a pious couple!
May Allah unite you together in Paradise
And may He make you live your whole life together in harmony

Agmal farha fhayatkol leila
Helween wallah... Allah Allah
Masha Allah... Masha Allah
Ya salam ya salam, ma tbarko yahl Allah [x2]

Tonight is the biggest happiness in your life
By Allah, you're both beautiful! Allah Allah
Allah has willed it... Allah has willed it
What a joy, what a joy!
Let's congratulate them, everyone!

falling in LOVE??


"Dan orang yang berkata: Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami pemimpin orang-orang yang bertakwa."
(Surah al-Furqan 25: Ayat 74)
Cinta itu fitrah. Sering kita ungkap, sering kita singkap betapa besar perasaan cinta. Cinta juga apabila ditanya maksudnya, akan timbul pelbagai definisi dari setiap orang yang membicarakannya. Ya, cinta itu sifatnya suci dan kalam. Namun, kita sebagai manusia yang mencacatkan cinta. Apabila ditanya, cinta apa yang utama, ramai atau mungkin semua akan katakan, 'cinta kepada Allah'.

Peperangan Uhud


PEPERANGAN UHUD

Firman Allah dalam ayat  36  surah al-Anfal  yang bermaksud:


"Sesungguhnya orang-orang kafir itu menafkahkan harta mereka untuk menghalangi jalan Allah. Mereka akan menafkahkan harta itu kemudian ia menjadi penyesalan bagi mereka dan mereka akan dikalahkan dan ke dalam neraka jahannam mereka akan dikumpulkan" 

Thursday, 19 July 2012

Kata Pepatah

Gambar hiasan

"Gunakan akal anda seolah-olah nyawa anda bergantung kepadanya" ~ Hamba Allah

"Ilmu dan kepandaian itu adalah sahabat yang setia dalam hidup sampai kepada penghabisan umur" ~ Hamba Allah

"Kebijaksanaan menjanjikan kejayaan dan kebahagiaan tetapi jika disalahgunakan akan mewujudkan penderitaan."
"Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusia untuk menyambut kesempatan yang menjelma."

"Anda tidak boleh mencipta pengalaman. Anda mesti menghadapinya." ~ Albert Camus

"Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah."

"Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan perkara yang betul."

Monday, 16 July 2012

Kolam berbentuk Hati..


Malam belum turun, masih jauh. Namun langit telah gelap pekat. Awan-awan berubah kelabu, seperti kelelahan menggendong titik-titik air dalam tubuhnya. Sudah hampir satu jam Kencana berbaring di sofa ruang depan sambil memandangi langit dari jendela besar yang terlapis kaca tebal. Dipeluk lututnya semakin erat, menguncupkan tubuhnya yang mulai kedinginan. Telinga mungilnya menangkap gesekan benda lembut beradu dengan lantai keramik. Suara sepasang sendal boneka besar dan lucu yang membungkus sepasang kaki ramping milik Senandung, kakaknya.
“Sudahlah, Na. Maafkan dia, ya?” pinta Senandung. Kencana bergeming. Dipejamkan matanya saat Senandung menutup jendela. “Maafkan dia, Kencana. Oke?” ujar Senandung lagi. Kencana membuka mata, menangkap bayangan Senandung yang berdiri tidak jauh, tengah mengamatinya. Setelah menggeliat sejenak, Kencana lalu berdiri dan beranjak.

Sunday, 15 July 2012

balasan MELEWATKAN waktu SOLAT


Suatu cerita yang telah berlaku beberapa tahun dulu di Makkah …Kisah Benar … kisah yang boleh kita renungkan bersama serta jadikan panduan dalam diri kita ini. Kisah yang anda baca ini bukannya datang dari majalah Mastika atau majalah2 tabloid tetapi kisah dari tanah perkuburan Sa’raya, Makkah.
Pada beberapa tahun dahulu ada seorang perempuan yang berumur 40-an telah meninggal dunia. Mereka telah mengusung jenazah beliau untuk dikebumikan di tanah perkuburan Al Ma’ala yakni lebih kurang 2 kilometer dari Masjidil Haram selepas solat zuhur.

beberapa dalil ayat al-quran berkenaan penciptaan manusia

PENCIPTAAN MANUSIA

" Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia daripada suatu sari pati (berasal) daripada tanah. Kemudian Kami jadikan sari pati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang-belulang, lalu tulang-belulang itu Kami bungkus dengan daging. 
Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. 
Maka Maha Sucilah Allah, Pencipta Yang Paling Baik. " - Surah Al-Mu'minun: Ayat 12-14
“ Yang membuat segala sesuatu yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan Yang memulai penciptaan manusia daripada tanah. 

Al-Isra' :: 23 & 24 ~ let's appreciate our parents



"Safiyyah, stop Facebooking and go do your homework ...NOW!" screams Safiyyah's mother, Khadijah, from the kitchen down the hall.
As her mum had expected, out comes Safiyyah's protest even before her mother could finish her sentence. "But, mum...!" Safiyyah wails.
As usual, Safiyyah ignores her mum's order and continues to 'stalk' people on Facebook. She just can't see the point of doing her Biology homework now. It is due next week anyway.
"Ha! I knew you'd still be here gawking at the computer screen. Who is that? Your new crush? Come, let me see!" Safiyyah's sister, Siti, ambushes her out of nowhere.
"Wha...? No! No way! Ew!" Safiyyah tries to hide her embarrassment. Her sister smirks.
"Safiyyah! What did I tell you? Stop Facebooking and do your homework NOW!" Safiyyah's mum appears out of nowhere.

jadikan ALLAH "majikan TERTINGGI"


Lalalala..Hari-hari kerja! Bosan dengan kerja...
Memang mengena lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan Meet Uncle Hussein ini. Kadang-kala kita berasa penat dan bosan dengan pekerjaan yang sedang kita lakukan.
Mahu saja rasanya letak jawatan dan duduk di rumah 'goyang kaki'. Namun, apabila terbayangkan wang ringgit yang amat diperlukan dalam kehidupan, pantas saja digerakkan kaki yang terasa malas dan berat, melangkah ke tempat kerja. Mulut pula mula mengomel, "kalau tak kerja, macam mana la nak hidup..".  Inikah makna sebenar kerja pada kita?

antara TANGGUNGJAWAB dan AMANAH mahasiswa


"Tangungjawab yang ada lebih banyak dari masa yang ada" Ungkapan yang diucapkan As-Syahid Imam Hasan Al-Banna di atas jelas menggambarkan begitu beratnya amanah dan tangungjawab yang terpikul dibahu kita dalam konteks mahasiswa. Antara tangungjawab dan amanah.
Dua konatasi yang tidak jauh perbezaan serta tidak terlihat apakah sebenarnya kontradaksi antara keduanya. Mahasiswa adalah golongan yang paling bernilai kepada negara. Golongan yang begitu penting kepada agama dan masyarakat.
Mahasiswa adalah begitu sinonim dengan pemuda. Pemuda itu gagah tenaganya begitu juga mahasiswa. Pemuda itu intelek pemikiranya, teguh idealismanya begitu juga mahasiswa. Pemuda itu kuat tenaganya begitu juga mahasiswa. Pemuda itu kuat keinginnannya begitu juga mahasiswa. Pemuda itu jelas matlamatnya begitu juga mahasiswa. Jelas disini begitu pentingnya golongan mahasiswa.
"Sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk" Al-Kahfi:13

Kitakah isteri yang diCARI??


Dari pengalaman hidup melihat sikap dan karakter lelaki yang berada di sekeliling, maka insan yang bernama perempuan sering memerhati dan akhirnya mempelajari apakah ciri-ciri yang baik pada seorang suami.
Bukan lelaki sahaja yang bisa tidak tentu arah bila melihat perempuan solehah idamannya, bahkan yang bernama perempuan itu juga bisa bergetar hatinya melihat lelaki yang soleh. Hingga tersemat di sudut hatinya, berdoa dan meminta pada ALLAH agar dipilih oleh lelaki soleh itu..
Betul tak saudara-saudara perempuanku...
Ya, bukan semua.. sebahagian perempuan tidak terusik hati pun dengan kebaikan dan kesolehan lelaki...
Idealnya, semua yang memiliki hati perempuan inginkan bakal suami yang baik, bertanggungjawab, peramah, penyayang, beriman, beramal soleh, berilmu...
Ada yang inginkan yang kaya dan hensem..yang penuh sifat kelelakian.
Ada yang inginkan yang sekufu dan 'sekepala'...

Friday, 13 July 2012

kalau dah JODOH, takkan ke mana...


Hati berdetak kencang setiap kali bertemu pandang dengan jejaka pujaan hatinya. Safa segera menundukkan pandangannya. Bimbang akan panahan yang bakal berlaku kepada Safa andai dia terus memandang jejaka itu. Sungguh telah lama dipendamkan rasa hati terhadap jejaka itu namun untuk meluahkan Safa tidak berani. Perasaan malu mencengkam dirinya. Patutkah diluahkan?

Ahh ...malu sekali untuk mengakui rasa yang bertamu di hati. Berkali-kali Safa nafikan, namun ia tetap menganggui Safa. Astaghfirullah hal azim... Ya Allah, jauhkanlah gangguan perasaan ini daripada hatiku. Nasihat ibu untuk sentiasa menjaga akhlak sebagai muslimah sentiasa bermain di minda Safa.

Saban hari Safa meluahkan rasa hatinya kepada Allah SWT. Safa berasa lega meluahkan segalanya kepada Si Pencipta. Satu perkara yang Safa amat pasti. Hatinya tenang sekali setiap kali usai bersolat. Hatinya juga berasa sangat lapang. Kadang-kala mengalir air mata Safa. Dirinya dulu amat jauh daripada Allah. Tidak pernah sekali pun dia ingin melakukan solat-solat tambahan seperti itu. Baginya, solat fardhu sudah mencukupi. Safa salah ...hatinya sangat kosong dahulu namun hari ini Safa mampu untuk mengakui hatinya sudah tidak kosong lagi. Allah raja di hatinya yang telah memenuhi segenap ruang hatinya.

kerana MENUTUP AURATlah yang memBEZAkan kita dengan mereka


Bismillahirrahmanirrahim
Bersyukur aku kepada Ilahi kerana masih lagi diberi peluang dan ruang untuk bernafas, meni’mati segala kurniaanNya yang tidak mampu untuk aku beli. Dari kita celik mata hinggalah kita menutup mata, terlalu banyak ni’mat kurniaan Dia kepada kita kan? Selepas bangun dari subuh, aku tidak terus tidur. Sudah menjadi kebiasaan aku tidak akan tidur selepas subuh melainkan mata dan badan ini terlalu letih kerana berjaga untuk membuat tugasan dan assignment di malam hari, barulah aku akan tidur sebentar. Rutin harianku sekiranya tidak kuliah, aku akan mula mengakses internet untuk membaca artikel-artikel yang boleh memberi manfaat. Ketika aku melayari sebuah blog, aku terbaca sebuah entry mengenai penghijarahan seorang wanita yang dari tidak menutup aurat dengan sempurna kepada bertudung labuh. Terkesima aku membacanya. Alhamdulillah.. Hidayah Allah itu datang kepada siapa yang cuba untuk mencarinya. Lalu aku juga teringin untuk berkongsi kisahku kepada kalian.

Tuesday, 10 July 2012

-Koleksi kata-kata mutiara-


Assalamualaikum semua! Haa kawan2, entry saya untuk kali ini tidak ada bersangkut paut dengan dadah mahupun ubat k =) ish ina ni, pa lagi dia nak mengomel ni? tp saya nak kongsi kata2 mutiara melayu kt kalian..ni sekadar untuk menyedarkan diri kita dan membuatkan kita rasa tidak ingin jatuh! sekalipun pelbagai dugaan dan rintangan datang bertamu =) ni diaa ::

  • Jangan berputus-asa kerana biasanya anak kunci terakhirlah yang dapat membuka kunci. 

Sunday, 1 July 2012

DRUG - Ionamin (Phentermine Resin)

Generic Name: Phentermine Resin  

Brand Name: Ionamin

Ionamin is used for:

Reducing weight in obese patients when used short-term and combined with exercise, diet, and behavioral modification.
Ionamin is an appetite suppressant. It works by helping to release certain chemicals in the brain that control appetite.

Do NOT use Ionamin if:

  • you are allergic to any ingredient in Ionamin or other sympathomimetics (eg, pseudoephedrine)
  • you are taking dexfenfluramine, fenfluramine, furazolidone, guanadrel, guanethidine, or have taken a monoamine oxidase inhibitor (MAOI) (eg, phenelzine) in the last 14 days
  • you have moderate to severe or uncontrolled high blood pressure, an overactive thyroid, glaucoma, heart or blood vessel disease, or severe narrowing of the blood vessels
  • you have high blood pressure in the lungs
  • you are in an agitated state, or have a history of substance abuse
Contact your doctor or health care provider right away if any of these apply to you.

DRUG - Accutane (Isotretinoin)

Generic Name: Isotretinoin
Brand Names: Accutane, Amnesteem, Claravis, Sotret

What is Accutane?

Accutane is a form of vitamin A. It reduces the amount of oil released by oil glands in your skin, and helps your skin renew itself more quickly.
Accutane is used to treat severe nodular acne. It is usually given after other acne medicines or antibiotics have been tried without successful treatment of symptoms.
Accutane may also be used for other purposes not listed in this medication guide.

Important information about Accutane

Accutane can cause severe, life-threatening birth defects. Never use Accutane if you are pregnant.
Women of child-bearing potential must agree in writing to use two specific forms of birth control and have regular pregnancy tests before, during, and after taking isotretinoin.
Accutane is available only under a special program called iPLEDGE. It is dangerous to try and purchase Accutane on the Internet or from vendors outside of the United States.
Do not take vitamin supplements containing vitamin A while you are taking isotretinoin. Do not donate blood while taking Accutane and for at least 30 days after you stop taking it.

Side Effects of Flomax - for the Consumer (Tamsulosin)

Generic Name: Tamsulosin

Pill imprint Flomax 0.4 mg BI 58 has been identified as Flomax 0.4 mg.
Flomax is used in the treatment of benign prostatic hyperplasia; overactive bladder; urinary tract stones and belongs to the drug class antiadrenergic agents, peripherally acting. There is no proven risk in humans during pregnancy.

Flomax

All medicines may cause side effects, but many people have no, or minor, side effects. Check with your doctor if any of these most COMMON side effects persist or become bothersome when using Flomax:
Back pain; cough; decreased sexual ability; diarrhea; dizziness; drowsiness; headache; light-headedness; runny or stuffy nose; sinus inflammation; trouble sleeping; weakness.
Seek medical attention right away if any of these SEVERE side effects occur when using Flomax:
Severe allergic reactions (rash; hives; itching; difficulty breathing; tightness in the chest; swelling of the mouth, face, lips, throat, or tongue; unusual hoarseness); blurred vision; chest pain; fainting; fast or irregular heartbeat; fever, chills, or persistent sore throat; prolonged, painful erection; red, swollen, blistered, or peeling skin; severe of persistent dizziness or light-headedness; shortness of breath.
This is not a complete list of all side effects that may occur. If you have questions about side effects, contact your health care provider. Call your doctor for medical advice about side effects. To report side effects to the appropriate agency, please read the Guide to Reporting Problems to FDA.